Rallye București Istoric


Analizează trecutul și vei cunoaște viitorul – Sun Tzu

Este din ce în ce mai greu pentru români să înțeleagă ce am fost, sau mai bine zis cine am fost de-a-lungul timpului și ce vom deveni în caz că ne vom pierde definitiv interesul asupra subiectului. Oameni fără conștiință națională și fără căpătai, învățați de mici că valorile contemporane sunt cele aurii purtate deasupra cefelor late redesenează peisajul monden după propria lor asemănare.
Există totuși, deși rarisime și ceea ce putem numi minuni culturale cu caracter național. Fără complezență gratuită putem numi printre acestea Compania Automobilia, una dintre puținele entități din țara noastră ce au ca scop promovarea automobilismului românesc și a istoriei acestuia. In acest sens ieri, 21 mai 2011 a avut loc raliul de regularitate Rallye București Istoric, reeditare de succes a ediției din 1935. Organizat în doua grupe, Antebellum (<1945) și Classic (1946 -1981) raliul s-a bucurat de un real succes, câștigători fiind desemnați Răzvan si Carmen Bădulescu ce au concurat în prima categorie, pilotând un Fiat 1100 Torpedo din 1939 și Bogdan Golasiu si Cristian Gaspar la a II-a categorie, pilotând un Mercedes 350 SEL din 1979.

Concours des Voitures sans Chevaux

Apariția automobilului și implicit a automobilismului în România este o reacție naturală la starea de fapt a națiunii, a progreselor tehnologice, dar și a pasiunii câtorva pionieri. Începutul de secol XX surprinde țara noastră cu un patrimoniu considerabil de automobile dacă ne raportam la întreaga lume, dar sensibil mai mic decât marile puteri ale Europei. In aceste condiții o întrunire a 27 de posesori de automobil din 5 aprilie 1904 pune bazele a ceea ce va deveni ulterior, cu statutul de persoana morală “Automobil Clubul Român”. Primul concurs organizat nu a întârziat să apărară și astfel în data de 22 septembrie 1904 are lor primul raliu pe ruta București – Giurgiu – București. Deși au mai existat întreceri pe străzile din București, concursul susnumit poate fi considerat cu siguranță primul raliu oficial din țara noastră, câștigător fiind George Valentin Bibescu la volanul unui Mercedes , reușind o medie orară de 66 km/h.
Al doilea eveniment important a fost auto raidul ce are plecarea în luna aprilie a anului 1905 intre Galați și capitala veche a Persiei , Ispahan, uimind întreaga lume prin anvergură, dar și prin prezența elitistă. La acesta iau parte George Valentin Bibescu , Leon Leonida , Mihai Ferekide , Claude Anet (scriitor francez) însoțiți de doua femei Martha Bibescu și Maria Ferekide. Aceștia pleacă cu trei automobile decapotabile, transportând pe lângă personal și 28 de cufere, 15 bidoane cu benzina și 6 carabine. Finalizează ruta în luna iunie, iar peripețiile sunt transpuse în cartea cu numele “Persia văzută din automobil” de către Claude Anet, făcând-le cunoscute întregii lumi.


In 8 noiembrie 1906 se organizează și prima cursa de viteză (cursa kilometrului lansat) având loc pe Sos. Kiseleff special amenajată pentru eveniment intre Piața Victoriei și Bufet. Pe primul loc se clasează Leon Leonida cu un automobil Gobron de 60 cai putere.
In 19 noiembrie 1906 traseul București – Giurgiu – București se definitivează ca circuit de tradiție fiind câștigat de data asta de Jean Camarasescu, pilot al unui automobil marca Mercedes obținând o medie orară de 82 km/h. Alături de acesta au mai participat la concurs George Valentin Bibescu (Mercedes), Ion Maican (Hubert), Leon Leonida (Gobron) si Ion N. Lahovari (Berliet).
Anul 1906 aduce pentru români și primul podium internațional câștigat de ilustrul Ion Maican, clasându-se pe locul trei în cursa de viteză în coastă organizată în Franţa la Chateau Thierry. Automobilul folosit a fost unul de origine franțuzească cu o putere de 60 cp, construit de Tourand.
Prima cursa “de regularitate si constatarea consumațiunei” ia loc în 26 octombrie 1908 pe ruta București – Pitești – București și este câștigat de Leon Leonida ce concurează pe un automobil Pipe de 18 CP, consumul înregistrat la final fiind de 25 l / 100 km.
Intre 1926 și 1929 au loc evenimente automobilistice importante ce contribuie la creșterea prestigiului piloților români. Astfel se pot enumera:

  • recordul obținut pe distanta București – Paris – București, de echipajul H. Manu – N. Constantinescu, cu un Buick, în 103 ore, cu o medie de 53,4 km/h;
  • realizarea Turului Automobilistic al României de către Alexandru Berlescu, ce, folosind un automobil marca Oldsmobile a parcurs în 50 de ore 2.447 km, cu o medie orară de 49 km;    -Alexandru Racoviță folosind un automobil marca Steyr de 1.600 cm3 și George Ghica folosind un Buick au concurat în raliul Monte Carlo cu alți 50 de automobiliști și s-au plasat pe locurile onorabile cinci, respectiv treizeci;
  • George Valentin Bibescu ia parte la auto raidul Africii pe ruta Dar es Salaam – Congo – Sahara – Nigeria – Algeria – Maroc – Paris.
  • primul loc obținut de E. Urdăreanu în prima ediție a raliului San Remo, la bordul unui Fiat 520 pe un traseu de 3.057 de km
  • Marin Butculescu folosind automobil un Steyr XII câștigă Marele Premiu al ACRR desfășurat pe o distantă de 2.000 km, iar ulterior, pilotând un Buick Spitzer, câștigă cursa de coastă de la Avala
  • în cadrul celebrei curse de 24 de ore de la Le Mans participă frații George si Matei Ghika, pilotând un automobil marca Chrysler și obtin locul 4 în clasamentul general
  • Henry Manu, Alexandru Racovita si Jean Olanesc pornesc în raliul Monte Carlo al anului 1929 și termină pe locul 11 din 80 de participanți.
  • Jean Calcianu, reface după propria pricepere un Bugatti type 37 și învinge în cursa de la Miramas (Bouches du Rhône – Franța) piloții, dar si automobilele lui Ettore Bugatti, în proba de “un kilometru lansat”, cu o medie orara de 173,6 km;

In anii care vin, românii doboară recorduri pe trasee de raliu cum ar fi București – Paris, Nürnberg, cupa Alpilor s.a.m.d. Dintre toți însa se remarcă Petre Cristea ce aduce marelui constructor Ford prima victorie în circuitul de la Monte Carlo, la bordul unui Ford V8 și astfel devine legendă.

Mă opresc aici cu trecerea în revista a marilor evenimente automobilistice romanești antebelice și interbelice cu speranța că am reușit să desenez atât prin poze cât și prin cuvinte un tablou ce nu merită uitat sau ignorat. De asemenea sper ca, vizualizâd acest tablou meritele raliurilor de epocă din țara noastră sa fie percepute corect și la adevărata valoare.

Mulțumesc cu acest prilej Companiei Automobilia pentru promovarea bunului gust împreună cu acest sport nobil numit automobilism.

Toate bijuteriile pe patru roți participante la eveniment se găsesc în secțiunea Fotografie, galeria RALLYE BUCUREȘTI ISTORIC.

Va urma …

Advertisements
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

2 Responses to Rallye București Istoric

  1. AUTOMOBILIA says:

    Sincer nu incerc sa spun vorbe mari si nici sa va intorc onorantul compliment, insa marturisesc ca am ramas mut. Parca nu mai simt nici insolatia capatata ieri asa cum mi se pare ca in sfarsit ajungem la un nivel mereu dorit dar niciodata atins . Organizez astfel de evenimente de aproape 15 ani si de fiecare data am sperat ca pasiunea de a colectiona vehicule istorice se va intalni intr-o zi cu pasiunea fotografiei. Adaug la dvs si un penel extrem de bun, si am citit mai multe materiale, evident pe nerasuflate. Pe langa blogul dvs al meu pare din multe privinte un stalp de la capatul lui 331 garnisit bine de anunturi de genul “vand butelie astept provincia”. Unele din fotografiile Dvs, si nu ma feresc s-o spun, sunt adevarate opere de arta. Le consider si sper sa-mi dati dreptate o meritata apreciere pentru munca colectionarilor care detin aceste masini. Vor aduce sunt convins multa bucurie celor care-si vor vedea masinile intr-o lumina noua. Va marturisesc ca in cazul unora din masini abia acum imi dau seama de anumite detalii care le dau o eleganta cu totul aparte. Intraznesc sa sper ca este doar un prim pas si ne veti mai delecta pe viitor cu asemenea fotografii. Multumesc.
    Bogdan Coconoiu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s