Ford Model T


Într-o lume în care viteza înseamnă timp, respectiv bani și bunăstare, trăsura fără de cai a apărut și a evoluat împreuna cu noi și a noastră nevoie din ce în ce mai accelerată de a ne mișca. Ca orice altă invenție care a schimbat lumea, aceasta a trebuit să treacă prin stadii – clișeu ce au întârziat probabil apariția la scară largă a automobilului. Intre desenele lui Da Vinci și mașinuța cu abur a lui Ferdinand Verbiest, timpul pare să fi stat în loc. Din geniul italianului a rămas din păcate doar un manuscris așezat la loc de cinste să nu fie deranjat. Verbiest pe de alta parte, misionar iezuit fugit în China a resuit să construiască pentru deliciul și consternarea împăratului Kangxi, macheta funcțională a unui automobil cu propulsie pe aburi. Dar cum istoria Chinei nu este una tocmai liniștită în perioada aceea medievală, mașina cu aburi a fost abandonată și, în locul ei s-a trecut cu mare zel la construcția de tunuri, observatoare și alte asemenea obiecte necesare la curtea oricărui împărat asiatic cu pretenție de a rămâne pe tron. In acest sens au trebuit să mai treacă aproape o sută de ani pentru ca francezul Nicolas-Joseph Cugnot să își etaleze geniul, construind iar, „pentru prima dată”, mașina cu aburi, o tricicleta de război ce, după mai multe teste ratate, dintre care unul care implică și o stânca uriașă, să fie clasat drept interesant în anul 1800 și parcat de urgentă în muzeu pentru a nu produce și mai mari stricăciuni. In acest fel, fardier à vapeur a rămas un cuvânt uitat și lipsit de însemnătate istorică, rememorat de altfel doar într-o singura pictură a timpului, ce îl înfățișează pe Cugnot indicând marșarier vehiculului după incidentul mai sus amintit. După mai multe încercări și eșecuri, majoritatea în zona continentului european, germanul Karl Benz a găsit soluția, fiind creditat și astazi cu fapte majore pentru evoluția și transportul omenirii: primul patent pentru o mașină cu adevărat funcțională în 1885 și crearea mărcii Mercedes – Benz. Nu a durat mult și automobilul ca și concept a părăsit granițele Europei și, ajuns inevitabil în Statele mai mult sau mai puțin Unite de atunci. Acesta a purces cu pași repezi spre a demonstra din capul locului că americanii nu construiesc mașini bazate pe direcție, ci pe puterea motorului. Si astfel apare și primul accident raportat în istorie a unui automobil posesor de motor cu combustie internă, atunci când  Lambert și James Swoveland și-au unit soarta cu cea a unui copac de pe marginea străzii, în anul de gratie 1891, satul Ohio. In tot cazul, merită amintit că asemenea dezastre erau accesibile numai oamenilor extraordinar de bogați, ce plăteau, la valoarea de azi peste 73.000 $ pentru un automobil.

A trebuit să apară un american pentru a opri monopolul burghezo – moșieresc al alimentarii cu benzină și anume numitul Henry Ford. Deși istoria îl tine minte ca al II-lea făuritor de vise automobilistice pentru masă pe Ford, eu îl consider primul, atât timp cat Ransom Eli Olds a reușit doar pentru o scurta perioada să construiască și să vândă mașini la preturi accesibile, mai exact fantastica suma de 600 de automobile. După care un incendiu de proporții a “stins” atât visul american cât și cel al Oldsmobilulului.

Astfel, în data de 12 august 1908 prima mașină cu adevărat de serie din lume începe sa fie formată. Modelul T, ideea genială a lui Ford vede lumina zilei pe 27 septembrie în curtea fabricii Piquette din Detroit, Michigan.

Fordul Model T reprezintă astfel o frumoasa poveste de viată a unui om de geniu. Caracteristicile sale, inovațiile în materie de construcție, asamblare, livrare și marketing au făcut din aceasta mașină cel mai de succes automobil al secolului douăzeci

Motorul

Procedeele care au dus fiabilitatea și ușurința mentenanței la extrem au fost montarea cilindrilor en bloc și folosirea capacului de motor pentru acces și reparație. Folosind un motor mare de 2.9 litri, Ford a reușit cu cei 20 de cai putere să rezolve probleme de cuplu și de tracțiune, făcând din Modelul T o mașină eficienta atât prin orașe cât și prin câmpuri și păduri. Toate aceste calități, împreuna cu consumul de numai 10 – 20 l/100 km au făcut ca motorul Ford sa fie preferat din start pentru versatilitate și economie.

Design

Primele T-uri pot fi remarcate imediat prin prezenta cuprului în multe din parțile metalice de ornament ale mașinii: grila radiatorului, farurile cu acetilena și alte mici piese. De asemenea prezența ușilor este remarcabilă de abia din anul 1915 prin apariția variantelor coupe, sedan și autocamionetă.

Design-ul exterior a rămas în mare neschimbat, Ford nedorind să fie pus să recunoască că mașina perfectă prezintă greșeli. In acest sens mici modificări și ajustări au fost efectuate în timp, fără ca socul unei reinterpretări totale a mașinii sa aibă loc.

Culoarea

Deși zicala lui Ford „orice client poate să-și aleagă orice culoare atât timp cat este una neagră” a fost pusa în aplicare, nu a fost tot timpul o constantă. Primele T-uri (1908 – 1914) nu puteau fi vopsite decât în gri, verde, albastru și rosu. Numai din 1914 negrul a devenit unica culoare, iar motivele sunt contestate de istorici și rămân astfel o enigma.

Aplicații

In afară de a fi regele șoselelor, T-ul a contribuit serios și la dezvoltarea economică a Statelor Unite. Întrucât mare parte din populație lucra în agricultură într-un fel sau altul, iar mașinăriile electrice încă nu erau atât de comune, Henry Ford a prevazut ca automobilul să fie atât o mașină de stradă, cât și un tractor sau un motor staționar. In acest sens putea fi scoasă una din rotile de pe puntea de tracțiune și, folosind o curea specială pentru a duce lucrul mecanic mai departe se puteau folosi sisteme ca fierăstrăul mecanic, banda transportoare, presa, pompa de apă și multe alte asemenea aparate ce facilitau munca și sporeau productivitatea.

Multe companii vindeau kit-uri de transformare permanentă a vehiculului în diverse utilaje, cu mult mai scumpe cum erau tractoarele sau batozele, iar motoarele în sine erau scoase din vehicul și folosite la motorizarea avioanelor de mici dimensiuni ca Pietenpol Sky Scout sau a bărcilor.

Producția în masa

Un concept pus în practică prima data de Henry Ford, linia de producție a căpătat un nou sens în momentul în care modelul T a luat viată. Ideea de baza era ca fiecare muncitor să aibă o anumita specializare și să se ocupe de un singur segment al asamblării. Cu toate acestea, până în anul 1910 când fabrica a fost mutata în complexul Highland Park, au fost produse doar 12.000 de exemplare. O data cu mutarea fabricii a urmat și automatizarea acesteia, măsură ce a dus la sporirea producției, astfel încât, până în anul 1914, asamblarea unui Model T ajunge să dureze doar 93 de minute. In același an, Ford a produs mai multe mașini decât toți ceilalți producători auto la un loc. In momentul în care numărul de automobile produse a ajuns la 10 milioane, jumătate dintre mașinile care circulau pe șoselele americane erau produse de Ford. In anul 1925, pe porțile uzinei ieșeau intre 9000 și 10.000 de automobile pe zi. Până a fi scos din producție, Modelul T a fost produs în peste 15 milioane de exemplare. Motoarele cu care Modelul T a fost echipat au rămas totuși în producție până în anul 1941, în vederea satisfacerii cererii tot mai mari de piese de schimb.

Ford Model T a fost prima mașină produsa la nivel internațional. Astfel pe lângă fabrica din SUA, Modelul T a fost asamblat și în țări precum Canada și Anglia începând cu anul 1911, iar mai târziu în Germania, Argentina, Franța, Spania, Danemarca, Norvegia, Belgia, Brazilia, Mexic și Japonia.

Am sa închei lăsându-l pe însuși Ford sa rostească, cu propriile cuvinte concluzia de final:

“I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be so low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God’s great open spaces.”

Fotografiile le puteți vedea ca de obicei în secțiunea Fotografie, galeria FORD MODEL T.
Va urma …

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s